ďťż

Ustrój Sądów Powszechnych

cranberies
Witam

Czy ma ktoś notatki z w/w przedmiotu z dnia 05.12.2009r.? Jeżeli tak to bardzo proszę o umieszczenie na forum. Z góry dziękuje


no fajnie byłoby aby umieścic ja tez serdecznie prosze!!! pozdro
Widzę, że już 16 mamy egzamin, ma ktoś może jakieś notatki bądź wymagania?
mam notatki z wykladow przepisane do worda, a z ćwiczeń, ktore też chyba moga sie przydac niestety nie - ma pisane je ręcznie i moge jedynie przeslać skany jeżeli ktoś będzie chciał, a tym czasem podam notatki z wykładow - nie bardzo wiem jak je wstawić na formum więc skopiuje żeby byłyu dostępne dla każdego...
Pozdrawiam


Ustrój sądów powszechnych
Krzysztof Józefowicz
egzamin 16 stycznia (pisemny, część testowa, część opisowa i cześć do uzupełnienia)

WYKŁAD I (03.10.2009r.)

Sądy powszechne sprawują wymiar sprawiedliwości we wszystkich sprawach, z wyjątkiem tych które zostały zastrzeżone dla innych sądów. Sady powszechne rozstrzygają sprawy z zakresu prawa karnego, cywilnego, prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, prawa rodzinnego. Sędziów sądów powszechnych powołuje minister sprawiedliwości. Nadzór w zakresie orzekania nad sądami powszechnymi sprawuje Sąd Najwyższy, natomiast w zakresie funkcjonowania minister sprawiedliwości.

Ustrój państwa art. 2 Konstytucji RP oznacza, że Państwo musi być rządzone przez prawo.
Źródła prawa
Konstytucja zalicza do nich: konstytucję, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.
Natomiast źródłami powszechnie obowiązującego prawa na obszarze działania organów, które je ustanowiły, są także akty prawa miejscowego.
Konstytucja wprowadziła zasadę bezpośredniego stosowania umów międzynarodowych, które zostały zawarte przez Polskę.

W art. 2 jest zasada niedziałania prawa wstecz. Jest również zasada bezstronnego wymiaru sprawiedliwości wynika z demokratycznego państwa. Każdy obywatel ma prawo do niezależnego i sprawnego rozstrzygnięcia sprawy przez niezawisły i niezależny sąd. Każde postępowanie powinno być jawne.
Ustawodawca może wykluczyć jawność, na przykład z uwagi na bezpieczeństwo państwa. postępowanie sądowe w Polsce jest dwuinstancyjne.
Skargi rozpoznają sądy , np. Okręgowy, Najwyższy.

Umowa międzynarodowa ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową. Oznacza to, że jeśli dana sprawa jest uregulowana w polskiej ustawie, a z podpisanej przez Polskę i ratyfikowanej umowy międzynarodowej wynika inny sposób regulacji, to pierwszeństwo zastosowania mają przepisy umowy - jeśli nie można ich pogodzić z jednoczesnym stosowaniem polskiej ustawy.

Do źródeł prawa konstytucja zalicza również rozporządzenia. Są to akty wydawane m.in. przez całą Radę Ministrów czy poszczególnych ministrów, które spełniają określone w konstytucji przesłanki. Muszą one być wydane na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie i w celu jej wykonania. Upoważnienie ustawowe powinno określać organ właściwy do wydania rozporządzenia i zakres spraw przekazanych do uregulowania oraz wytyczne dotyczące treści rozporządzenia. Ważną kwestia jest również i to, że organ uprawniony nie może przekazać swoich kompetencji do wydania rozporządzenia innemu organowi.

Z kolei uchwały Rady Ministrów oraz zarządzenia Prezesa Rady Ministrów i ministrów mają charakter wewnętrzny, co oznacza, że nie mogą obowiązywać ogółu obywateli, a tylko te jednostki, które podlegają organowi wydającemu dany akt.

Normy konstytucyjne (art. 183 Konstytucji).
- Władza ustawodawcza, wykonawcza i sądownicza. Z jednej strony są niezależne z drugiej, zaś uzależnione przez siebie. Władza ustawodawcza może zmieniać decyzje Trybunału. Niezależne wyodrębnienie organizacyjne jeżeli występują ustawowe, bądź konstytucyjne gwarancje tej niezależności.
- Władza sądownicza: sprawują ją sądy i trybunały. W Polsce wymiar sprawiedliwości sprawują sądy najwyższe, powszechne, administracyjne i wojskowe. W Polsce nie ma miejsca na inne sądy szczególne. Konstytucja wprowadza domniemanie, że obywatel powinien wnosić sprawę do sądu powszechnego.
Ustawa z dnia 27 lipca 2001 roku Prawo o ustroju sądów powszechnych.
Rozporządzenie z dnia 23 lutego 207 roku Regulamin urzędowania sądów powszechnych - znosi i wnosi sąd powszechny.
Minister sprawiedliwości czyni w drodze rozporządzenia po zaciągnięciu opinii o krajowej radzi sądownictwa.

WYKŁAD II (04.10.2009r.)

Sędziowie sądów rejonowych, wojewódzkich i apelacyjnych są mianowani przez Prezydenta, na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa.
Ławnicy sądów rejonowych i sądów wojewódzkich są wybierani przez rady gmin.
Aktem prawnym regulującym organizacje i zadania sądów powszechnych jest ustawa z 20 czerwca 1985 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych.

Sądy powszechne są podstawowym rodzajem sądów ze względu na ilość i wagę rozstrzyganych spraw. Do sądów powszechnych należą:
. sądy rejonowe,
. sądy wojewódzkie,
. sądy apelacyjne.

Do zadań sądów powszechnych należą wszystkie sprawy, których przepisy nie przekazały innym organom wymiaru sprawiedliwości. Ich zakres jest bardzo szeroki i obejmuje ogromną większość spraw rozstrzyganych przez organy wymiaru sprawiedliwości.
O tworzeniu sądów powszechnych decyduje minister sprawiedliwości, który ustała jednocześnie siedzibę sądu i obszar jego właściwości.

Sądy rejonowe (podzielone są na następujące wydziały:
• Wydział cywilny
• Wydział karny
• Wydział rodzinny i nieletnich (sąd rodzinny)
• Wydział pracy (sąd pracy)
• wydział gospodarczy, dla spraw z zakresu prawa gospodarczego i cywilnego
wydziały grodzkie, które zajmują się wykroczeniami (przejęły kompetencje kolegiów do spraw wykroczeń).

jeżeli jest mniej niż 10 etatów sędziowskich, to jest 1 oddział administracyjny, jeżeli jest 11-30 etatów są 2 oddziały administracyjne i finansowy, gospodarczy, powyżej 31 etatów są 4 oddziały administracyjne, kadrowy, finansowy, gospodarczy, powyżej 50 etatów, to będzie dodatkowy oddział informatyczny.

Na czele stoi kierownik oddziału: urzędnik powołany przez prezesa sądu. Prezesowi podlega oddział kadr, administracyjny, informatyczny.

Sądy rejonowe obejmują swoim działaniem obszar kilku lub kilkunastu jednostek podziału terytorialnego kraju stopnia podstawowego (gmin, miast, dzielnic).
Zadaniem sądów rejonowych jest rozpoznawanie w pierwszej instancji spraw cywilnych i karnych. W szczególności sądy rejonowe rozpatrują te sprawy, które nie zostały wyraźnie przekazane sądom wojewódzkim.
Poza normalnymi sprawami cywilnymi, które zawsze stanowiły główny przedmiot postępowania, sądy powszechne rozpoznają obecnie również szczególne rodzaje spraw. Szczególnym rodzajem spraw rozpatrywanych przez sądy powszechne w postępowaniu cywilnym są tzw. sprawy gospodarcze. Od innych spraw cywilnych różnią się charakterem działalności prowadzonej przez strony. Sprawą gospodarczą jest sprawa pomiędzy stronami zajmującymi się zawodowo działalnością gospodarczą i na tle tej działalności.
Drugim szczególnym rodzajem spraw rozstrzyganych przez sądy powszechne są sprawy z zakresu ubezpieczeń społecznych i ze stosunku pracy. Pierwsze z nich to spory między osobą uprawniona do świadczenia z ubezpieczenia społecznego (emerytury, renty i in.) a organem rentowym, którym w większości spraw jest Państwowy Zakład Ubezpieczeń, na tle decyzji tego organu. Osoba niezadowolona z decyzji odmawiającej przyznania świadczenia, albo z jego wysokości, może tę decyzję zaskarżyć do sądu.
Spory ze stosunku pracy są to spory majątkowe i inne między pracownikiem i zakładem pracy, które mają swoje źródło w łączącym strony stosunku pracy.
Sędziowie i ławnicy
W rozpoznaniu sprawy i wydaniu wyroku nie uczestniczy oczywiście cały sąd, lecz tak zwany skład orzekający sadu. Na przykład sprawy cywilne sąd pierwszej instancji rozpoznaje w zasadzie w składzie jednego sędziego (wyjątkiem są sprawy z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych oraz większość spraw ze stosunków rodzinnych, które są rozpoznawane z udziałem ławników). Sprawy cywilne szczególnie zawiłe lub o charakterze precedensowym mogą być rozpoznawane w składzie trzech sędziów zawodowych. Sprawy karne sąd pierwszej instancji rozpoznaje najczęściej w składzie jednego sędziego i dwóch ławników.

Sądy wojewódzkie są tworzone dla poszczególnych województw. Do zadań sądu wojewódzkiego należy:
a) rozpatrywanie odwołań od orzeczeń sądów rejonowych; w tym przypadku sąd wojewódzki występuje w charakterze sądu drugiej instancji,
b) rozstrzyganie ważniejszych spraw w charakterze sądu pierwszej instancji.

Do kompetencji sądu wojewódzkiego jako sądu pierwszej instancji należą następujące sprawy cywilne:
l) sprawy o prawa niemajątkowe i łącznie z nimi dochłodzone prawa majątkowe, oprócz spraw o ustalenie i zaprzeczenie ojcostwa i macierzyństwa oraz o przysposobienie,
2) sprawy o ochronę prawa autorskich i wynalazczych oraz praw wynikających z rejestracji wzorów użytkowych, zdobniczych i maków towarowych,
3) sprawy o roszczenia wynikające z prawa prasowego,
4) sprawy o prawa majątkowe, których wartość przewyższa kwotę 15 000zł, z wyjątkiem spraw o alimenty i kilku innych,
5) inne.
Ponadto sąd wojewódzki rozpatruje w pierwszej instancji następujące sprawy karne:
l) zbrodnie (tzn. przestępstwa zagrożone karą pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat trzech albo karą śmierci),
2) przestępstwa przeciwko podstawowym interesom politycznym i gospodarczym państwa,
3) uprzywilejowane formy zabójstwa (np. zabicie człowieka pod wpływem silnego wzburzenia, eutanazja i inne),
puszczenie w obieg fałszywych pieniędzy lub dokumentów,
sprowadzenie powszechnego niebezpieczeństwa w znacznych rozmiarach (spowodowanie zagrożenia epidemicznego, uszkodzenie ważnych urządzeń użyteczności publicznej itd.), inne.

Sąd drugiej instancji - sąd wojewódzki lub sad apelacyjny, rozpoznaje odwołanie bez udziału ławników, najczęściej w składzie 3-osobowym.

sądy okręgowe - Sądami II instancji sądów powszechnych są sądy okręgowe. Do ich kompetencji należy rozpatrywanie apelacji od orzeczeń sądów rejonowych. Działają także jako sądy I instancji, rozpatrując sprawy dotyczące np. ochrony praw autorskich, sprawy cywilne o prawa majątkowe lub oskarżenia o zbrodnię. Sądy okręgowe są tworzone dla obszaru działania co najmniej dwóch sądów rejonowych. W skład sądu okręgowe wchodzą następujące wydziały:
• Wydział cywilny
• Wydział karny
• Wydział penitencjarny i nadzoru nad wykonywaniem orzeczeń karnych
• Wydział pracy
• Wydział ubezpieczeń społecznych
• Wydział pracy.

Sądy apelacyjne (40 etatów)- Sądami odwoławczymi w stosunku do sądów okręgowych, czyli sądami III instancji, są sądy apelacyjne. Tworzy się je dla obszarów działania co najmniej dwóch sądów okręgowych. W skład sądu apelacyjnego wchodzą następujące wydziały:
• Wydział cywilny
• Wydział karny
• Wydział pracy i ubezpieczeń społecznych

Sąd Najwyższy- pełni funkcje innych sądów. Sąd najwyższy dzieli się na izby
- Karna
- Cywilna
- Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych
- Wojskowa

Organy Sądu Najwyższego
• Błąd! Nieprawidłowy odsyłacz typu hiperłącze.
• Prezes Sądu Najwyższego (dla każdej z izb)
• Zgromadzenie Ogólne Sędziów Sądu Najwyższego
• zgromadzenie sędziów izby Sądu Najwyższego (dla każdej z izb)
• Kolegium Sądu Najwyższego

W Sądzie Najwyższym działają także (ale nie są to organy SN):
• Kancelaria Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego
• Biuro Studiów i Analiz Sądu Najwyższego

Organy sądów powszechnych:
- sądu apelacyjne: prezes sądu, dyrektor, kolegium sądu
- sądu okręgowego- prezes sądu, dyrektor, kolegium sądu
- sądu rejonowego - prezes sądu, kierownik finansowy - powołany w większości sądów

Prezes sądu okręgowego jest powoływany i odwoływany przez Ministra Sprawiedliwości, spośród sędziów sądu okręgowego, apelacyjnego, Naczelnego Sądu Administracyjnego lub Sądu Najwyższego, po zasięgnięciu opinii zgromadzenia ogólnego sędziów danego sądu okręgowego i prezesa właściwego sądu apelacyjnego. Minister nie może jednak ani powołać ani odwołać prezesa sądu okręgowego, jeśli zgromadzenie ogólne sędziów tego sądu wyraziło sprzeciw.
Prezes sądu okręgowego, podobnie jak prezes sadu rejonowego, spełnia wobec niego czynności administracyjne, kieruje nim i reprezentuje go na zewnątrz.
Prezesa i wiceprezesa powołuje Prezydent RP spośród kandydatów przedstawionych przez zgromadzenie ogólne sędziów TK.

Kompetencje Prezesa:
1) kieruje sądem i reprezentuje go na zewnątrz, z wyjątkiem spraw należących do kierownika finansowego sądu,
2) pełni czynności z zakresu administracji sądowej,
3) odpowiedzialny za odpowiednią strukrurę sądu
4) jest zwierzchnikiem służbowym sędziów sądu rejonowego
5) przełożony swoich pracowników
6) powołuje sędziów, urzędników na funkcje
7) dba o odpowiednie zapewnienie etapowe
analiza i reakcja na obciążenie sędziów
9) odpowiada za działania szkoleniowe
10) udzielenie odpowiedzi dla Rzecznika Praw Obywateli, bądź Rzecznika Praw Dziecka

Dyrektor finansowy - Kierownik Finansowy:
zajmuje się zagadnieniami, które wiążą się z finansami sądu i gospodarowaniem mieniem.
Powoływany jest przez prezesa właściwego sądu przez konkurs.
KOMPETENCJE:
1) wykonuje czynności związane z gospodarką finansową sądu,
2) zarządza obiektami sądowymi.

Kolegium - składa się z 3-5 członków (apelacyjnym), a w okręgowym minimum 4 członków. Kolegium wybiera organ samorządu sędziowskiego. Kadencja kolegium trwa 2 lata. Nie ma ograniczenia kadencji. Skład tworzą sędziowie sądu okręgowego. Organ ten ma funkcje kontroli. Uprawnienia opiniodawcze w każdej sprawie kadrowej. Kolegium sądu okręgowego opiniuje kandydata na prezesa sądu rejonowego. Kolegium sądu okręgowego opiniuje kandydata na prezesa sądu rejonowego. Kolegium sądu okręgowego wydaje opinie na kandydata ubiegającego się o urząd sędziowski. Kolegium Sądu Okręgowego opiniuje projekt budżetu okręgowego.

Kompetencje krajowej rady sądownictwa:
- stoi na straży niezawisłości i niezależności sądów
- krajowa rada nie ma inicjatywy ustawodawczej
- udział w procesie legislacyjnym na wniosek krajowej rady
- udział w systemie powoływania i odwoływania sędziów
- kompetencje przy uchwalaniu budżetu dla sądownictwa
- kompetencja do uchwały kodeksu etyki zawodowej sędziów

Organy samorządu sędziowskiego
- Zgromadzenie ogólne okręgu ( w skład wchodzą wszyscy sędziowie sądu okręgowego)
- zgromadzenie ogólne apelacyjne ( w skład wchodzą wszyscy sędziowie danego sądu apelacyjnego)

Zgromadzenie wybiera kolegium, ustala liczbę członków, wydaje opinie o kandydatach na urząd sędziowski, opiniowanie kandydatów na Prezesa, wysłuchuje corocznej informacji prezesa nad działalnością sądów. Po zakończeniu kadencji ma obowiązek zdać sprawozdanie z tego kolegium.

Powołania na urząd sędziowski
Ogłoszenie konkursu, kiedy jest wolny etat. O wolnym etacie Prezes sądu informuje Ministra Sprawiedliwości. Dokonuje obwieszenia o wolnym stanowisku, każdy kto spełnia warunki formalne może zgłosić w terminie miesiąca od pierwszego dnia ukazania się ogłoszenia swoją kandydaturę. Później kandydat wypełnia formularz (kartę w 2 egzemplarzach), następnie przesyła jeszcze kartę karną oraz zaświadczenie od lekarza ogólnego, od psychiatry, że może podjąć się stanowiska sędziego. Prezes zleca sporządzenie opinii o kandydatach, czy się nadają do urzędu sędziowskiego. Prezes przedstawia opinie na kolegium. Kolegium wydaje opinie o każdym kandydacie z osobna. Prezes przedstawia kandydatów na zgromadzeniu. Opinia zgromadzenia jest tajna. Prezes sądu przesyła wszystkie dokumenty do Ministra Sprawiedliwości. Minister również wydaje wydaje opinie o każdym z osobna. Opinie trafiają do Krajowej Rady Sądownictwa. Wybiera najlepszego i przedstawia Prezydentowi. Prezydent powołuje kandydatów. jednak prezydent po analizie może odmówić powołania kandydata, którego wskazała Krajowa Rada. Ostateczny akt powołuje Prezydent na urząd sędziowski, data wręczenia nominacji przez prezydenta oznacza, że od tego dnia dany kandydat zastał sędzią wyższego szczebla (nominacja musi zostać wręczona wyłącznie przez Prezydenta).
zakres materialu
I uwagi ogolone na temat ustrojowej pozycji sądow powszechnych w konstytucji RP
II organizacja sądów powszechnych
1. struktura sądów, tworzenie i znoszenie sądowe powszechnych
2. podzial sądow na wydziały, tworzenie i znoszenie wydziałow w sądach
III organy w sadach powszechnych ich wybór i kompetencje
1. organy w sądach apelacyjnych
2. organy w sądach okręgowych
3. organy w sądach rejonowych
IV samorząd sędziowski
V Kompetencje i zadania krajowej rady sądownictwa
VI nadzór nad sądami powszechnymi
1. nadzor administracyjny
2. nadzór judykacyjny
VII stats sędziego
1. kawlifikacje osob ubiegających się o urzed sedziowski
2. procedura powolania na urzed sedziowski
3. imunitet sedziowski
4. przeniesienie i delegowanie sedziego
5, instytucja stanu sdpoczynku
VIII prawa i obowiązki sedziów
IX postepowanie dyscyplinarne
X status referendarza sądowego
XI status asystenta sędziego
XII ławnicy
1. wybór
2. kompetencje
3. zakres kognicji
XIV gospodarka finansowa sądów powszechnych
Dzięki bardzo, a to są wszystkie wykłady z tego przedmiotu??
Brakuje jeszcze jednego to znaczy tego ostatniego
yhmmm... przejrzałam notatki i też mam tylko te dwa ;/ ma ktoś może ostatni wykład? Chociaż skany to wrzucę na forum?
Ja niestety również nie mam i brakuje właśnie wykładu z 05.12 ( ostatni wykład )
eeeeee ale to mało materiału jest. Na pewno wszystko wrzuciliście?
Jest wszystko oprócz wykładu z 05.12
Czy ma ktoś te notatki z 05.12? Jeżeli tak to czy mógłby wrzucić na forum?
rozumiem że egzmin jest w Sądzie Okręgowym? czy trzeba do egzaminu przystąpić z indeksem. A jeśli tak kto ma indeksy z grupy A 2 ?????
tak egzamin jest w sadzie i jest podział na grupy, a co do kwestii indeksów trudno mi cokolwiek powiedzieć...
halo powiedzcie jak bylo na egzaminie i czy nie wiecie kiedy bedzie jakas poprawka albo kiedy mozna bedzie zalicyć drugi raz niestety ale mnie nie było i nic nie wiem jeśli mogłabym prosić o pomoc z góry dziekuje
za dwa tygodnie czyli na nastepnym zjezdzie pan prezes poda wyniki i wtedy bedzie sie umawial ewentualnie na poprawkę ustną
aacha a ci co nie pisali tez ? o choleraaaaa...... pozdrawiam!
JEŚLI MÓGŁBY KTOS MI NAPISAĆ MNIEJ WIĘCEJ JAKIE BYŁY ZAGADNIENIA PROSZE WAS O POMOC. CO BYŁO NA EGZAMINIE .
macie może test który był na egzaminie? albo spisał ktoś pytania na ćwiczeniach??
Hej czy ma ktoś może te pytania które były na egzaminie? Wydaje mi się że wszystkim którzy mają poprawkę i nie tylko przydałyby się te pytania... z góry dziękuje i bardzo proszę o umieszczenie ich jeżeli ktoś ma
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • black-velvet.pev.pl
  • Tematy
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © cranberies